بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس

رابطه بین سبک های رهبری مدیران با رضایت شغلی

رابطه بین سبک های رهبری مدیران با رضایت شغلی

قیمت فایل فقط ۱۱۰,۰۰۰ تومان

خرید

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
***هدایا:
۱٫پرسشنامه رضایت شغلی طراحی شده توسط نویسنده
۲٫پرسشنامه سبک رهبری طراحی شده توسط نویسنده
 
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
 
 

چکیده:

با توجه به اینکه رکن اصلی رشد و توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای نیروی انسان ماهر و متخصص آن جامعه می‌باشد در عرصه تعلیم و تربیت نیز رکن اصلی آموزش و پرورش منابع انسانی آن می‌باشند و در بین این منابع انسانی دبیران به عنوان نیروهای صف مهمترین وظیفه و تاثیر گذاری را در امر فرایند یاددهی، یادگیری دارا می‌باشند و بنابراین هرچه دبیران با انگیزه و رغبت بیشتری به فعالیت بپردازند کارایی بهتری خواهند داشت اگر انگیزه دبیران را به طور کلی به دو انگیزه مادی و غیر مادی تقسیم کنیم، موضوع این پژوهش بیشتر انگیزه غیر مادی است که نوع رهبری و مدیریت مدیر مدرسه در آن نقش دارد و رهبری مطلوب می‌تواند باعث رضایت نسبی دبیر شده و در نتیجه کارایی و تعامل با دانش‌آموزان افزایش پیدا کند از طرف دیگر از آنجا که تعلیم و تربیت در پرورش نسل آینده نقش بسیار مهمی‌ایفا می‌کند حساسیت بحث رهبری در آموزش و پرورش و مدارس در سطوح مختلف و از جمله رهبری مدرسه بیشتر خود را نشان می‌دهد.
 
 اگر معلمان که خود نقش رهبری و هدایت کلاس درس را به عنوان خط مقدم تعلیم و تربیت بر عهده دارند، درست هدایت شوند و با رضایت ومیل و رغبت در سر کلاس حاضر شوند، بازدهی کلاسهای درس و در مجموع آموزش و پرورش دو چندان خواهد شد. بنابراین این تحقیق بدنبال این است که تاثیر سبک رهبری مدیریت را بر رضایت شغلی معلمان سنجیده و در این بین شیوه‌های بهتر و موثرتری را پیش روی مدیران آینده قرار دهد.ده سال تجربه تدریس پژوهشگر در مدارس مختلف و از جمله مدرسه شاهد نشان داده است که هر مدرسه یا محیط آموزشی که دبیران آن هماهنگ و منسجم عمل می‌کنند به طرز قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد و امر تدریس و فرایند یاددهی، یادگیری در آن با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و این هماهنگی و انسجام تاحد زیادی مرهون رهبری خوب مدیری کارآمد و وظیفه شناس می‌باشد. 
 
آمار قبولی در خرداد و معدل کل مدارس و همچنین درصد قبولی مدارس در دانشگاه نشان می‌دهد که مدارسی که بالاترین قبولی در دانشگاه را دارا می‌باشند از یک سیستم قوی رهبری و مدیریت برخوردار بوده و معلمان مدرسه با میل و رضایت بالایی به فعالیت در‌ آن محیط آموزشی مشغول بوده‌اند.بنابراین اگر بتوان شیوه های مناسب رهبری مدارس را شناخت و با آموزشها‌ی ضمن خدمت به مدیران مدارس آموزش داد تا حد زیادی می‌توان به بهبود کیفیت آموزشی مدارس کمک کرد. صدها مقاله و ده‌ها کتاب که در زمینه مدیریت و رهبری در رشته‌های مختلف علمی‌به رشته تحریر درآمده و شمار زیاد پایان‌نامه‌های دانشگاهی که به نوعی به موضوع رهبری پرداخته‌اند دلیل دیگری بر اهمیت و ارزش موضوع رهبری است که در این تحقیق موضوع پژوهش قرار گرفته است.ضرورت دیگر مربوط به انتخاب مدارس شاهد می‌باشد چرا که ترکیب دانش آموزان این مدارس به جهت محرومیتها و مسائل خاص خانوادگی و از دست دادن پدر به عنوان سرپرست خانواده لزوم مدیریت و پیگیری خاص این مدارس را دو چندان می‌کند.
 
 

کلید واژه:

نظریه لیکرت

رضایت شغلی

سبک های رهبری

رابطه بین سبک های رهبری مدیران با رضایت شغلی

 

 
 
مقدمه:
منظور ومقصود نهایی از انجام پژوهش در وهله اول ارایه باز خورد به مدیران مدارس مورد مطالعه می‌باشد تا ضمن بازنگری درنحوه مدیریت خود،از برداشتهای ذهنی نیروهای تحت مدیریت خویش در مورد نحوه مدیریت خود آگاهی پیدا نمایند و موقعیت مدیریت خویش را بر روی پیوستار سبک رهبری لیکرت تشخیص دهند و از طرف دیگر از موثرترین سبکهای رهبری که مورد نظر دبیران مدارس شاهد بوده است مطلع شوند.هدف دیگر بازخورد به نظام آموزشی مدارس شاهد و کارشناسی ستاد شاهد می‌باشد تاضمن آگاهی از نحوه مدیریت مدارس شاهد بتوانند بهترین و موثرترین سبکهای رهبری را به مدیران مدارس ارائه کرده و در تنظیم کلاسهای آموزش ضمن خدمت برای سایر مدیران مورد استفاده قرار دهند.و در نهایت ضمن بررسی تفاوت های شیوه رهبری و مدیریت هریک از مدیران،عوامل مهم ایجاد رضایت شغلی را در جامعه آماری مورد نظر ارائه دهند.
 
 
 
 
 
 

فهرست مطالب

 
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه    ۲
بیان مسأله ۳
دلایل ضرورت و توجیه انجام تحقیق ۳
اهداف تحقیق ۵
اهداف کلی تحقیق ۵
اهداف ویژه تحقیق ۶
فرضیه‌های تحقیق ۶
فرضهای تحقیق یا جانشین ۶
متغیرهای اساسی تحقیق ۶
تعریف عملیاتی واژه‌ها و اصلاحات ۷
تعریف رهبری ۷
تعریف سبک رهبری لیکرت ۸
تعریف رضایت شغلی ۹
دبیران ۱۰
مدارس شاهد ۱۱
مشکلات و تنگناهای تحقیق ۱۱
 
فصل دوم: ادبیات تحقیق 
بخش اول (رهبری) ۱۴
مقدمه    ۱۴
تعریف رهبری ۱۵

تمایز مدیریت و رهبری    ۱۶

تعریف سبک رهبری    ۱۷

تئوری‌های رهبری ۱۸

تئوری‌های شخصیتی رهبری ۱۹

نظریه سنتی رهبری ۱۹
نظریه صفات شخصی رهبر    ۲۰
تئوری‌های رفتاری رهبری ۲۰
مطالعت دانشگاه آیووا ۲۱
مطالعات دانشگاه اُهایو ۲۲
مطالعات دانشگاه میشیگان ۲۲
شبکه مدیریت ۲۳
تحقیقات اسکاندیناوی ۲۵
تئوری‌های اقتضایی ۲۶
الگوی فیدلر ۲۶
تئوری موقعیتی هرسی و بلانچارد    ۲۸
تئوری مبتنی برتبادل نظر رهبر با اعضاء ۳۱
تئوری مسیر ـ هدف ۳۲
الگوی رهبری مشارکتی ۳۴

متغیرهای موقعیتی در الگوی تجدیدنظر شده رهبری مشارکتی ۳۵

پنج شیوه رهبری در الگوی رهبری مشارکتی ۳۶

سیستمهای مدیریت ۳۷
سبک رهبری لیکرت ۳۷
تئوری‌های جدید رهبری ۴۱
جایگزینی رهبری ۴۱

رهبر عملگرا و رهبر ایجاد کننده تحول ۴۲

رهبر عملگرا ۴۳
رهبرانی که تحول ایجاد می‌کنند ۴۳
بخش دوم (رضایت شغلی)    ۴۵
ارزشها ۴۵
انواع ارزش ۴۵
نگرشها ۴۶
انگیزش ۴۷

نظریه‌های انگیزش ۴۹

تئوری‌های محتوایی ۵۰

۱ـ تئوری سلسله مراتب نیازها    ۵۰
۲ـ تئوری دو جنبه‌ای انسان ۵۳
۳ـ تئوری دو عامل انگیزش ۵۳
۴ـ تئوری سه نیاز مک‌کلند ۵۴
۵ـ تئوری نیازهای زیستی، تعلق و رشد ۵۵

تئوری‌های فرآیندی ۵۶

۱ـ تئوری انتظار و احتمال ۵۶
۲ـ تئوری برابری ۵۸
۳ـ تئوری اسناد ۵۹

انواع نگرش ۶۰

رضایت شغلی ۶۲

رابطه انگیزش با رضایت شغلی ۶۲

۱ تاریخچه مطالعات در مورد رضایت شغلی ۶۲

۲ تعریف رضایت شغلی ۶۳
(۱-۲) تعیین رضایت شغلی ۶۶
۳ عوامل تعیین کننده رضایت شغلی ۶۷
۴ عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ۶۹
۵ فاکتورهای مؤثر در رضایت شغلی از نظر «جنیفر» ۷۰
۶ پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی ۷۱
۷ نظریه‌های رضایت شغلی ۷۲
– نظریه «بروفی»    ۷۲
– نظریه «کورمن» ۷۳
– نظریه «پارسون» ۷۴
اندازه‌گیری رضایت شغلی ۷۵
بخش سوم (سابقه تحقیقاتی موضوع) ۷۷
تحقیقات خارجی ۷۷
تحقیقات داخلی ۸۰
خلاصه فصل ۸۴
 
فصل سوم: روش انجام تحقیق 
روش تحقیق ۸۷
جامعه و نمونه آماری ۸۸
تعداد و روش نمونه‌گیری ۸۹
روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۹۰
روایی و اعتبار پرسشنامه‌ها ۹۳
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۹۵
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
بخش اول ـ توصیف داده‌ها ۹۷
بخش دوم ـ تحلیل استنباطی داده‌ها ۱۲۰
آزمون فرضیه‌ها ۱۲۱
 
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها
خلاصه یافته های پژوهشی ۱۲۵
یافته های دیگر پژوهش ۱۲۸
محدودیتهای تحقیق ۱۳۰
الف – محدودیتهای خارج از کنترل محقق ۱۳۰
ب – محدودیتهای در اختیار محقق ۱۳۱
پیشنهادها ۱۳۱
فهرست منابع فارسی ۱۳۳
فهرست منابع خارجی    ۱۳۷
 
 
 
فهرست جدول‌ها
۱-۲: عوامل مؤثر در رضایت شغلی ۷۰
۱-۳: تعداد نمونه در هر ناحیه از شهر تهران    ۸۹
۱-۴: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سن    ۹۷
۲-۴: مشخصات آماری دبیران به تفکیک میزان تحصیلات    ۹۸
۳-۴: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سابقه تدریس    ۹۹
۴-۴: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سابقه تدریس درمدارس شاهد    ۱۰۰
۵-۴: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک تأهل ۱۰۱
۶-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران    ۱۰۲
۷-۴: توزیع فراوانی پاسخ آزمودنی‌ها به کل پرسشنامه 
سبک رهبری لیکرت    ۱۰۳
۸-۴: توزیع فراوانی پاسخ آزمودنی‌ها به کل پرسشنامه رضایت شغلی    ۱۰۵
۹-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه شمال ۱۰۶
۱۰-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه جنوب    ۱۰۷
۱۱-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه شرق    ۱۰۸
۱۲-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه غرب    ۱۰۹
۱۳-۴: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه مرکز    ۱۱۰
۱۴-۴: توزیع فراوانی سؤال یکم پرسشنامه رهبری    ۱۱۱
۱۵-۴: توزیع فراوانی سؤال دوم پرسشنامه رهبری    ۱۱۱
۱۶-۴: توزیع فراوانی سؤال سوم پرسشنامه رهبری    ۱۱۱
۱۷-۴: توزیع فراوانی سؤال چهارم پرسشنامه رهبری    ۱۱۱
۱۸-۴: توزیع فراوانی سؤال پنجم پرسشنامه رهبری    ۱۱۲
۱۹-۴: توزیع فراوانی سؤال ششم پرسشنامه رهبری    ۱۱۲
۲۰-۴: توزیع فراوانی سؤال هفتم پرسشنامه رهبری    ۱۱۲
۲۱-۴: توزیع فراوانی سؤال هشتم پرسشنامه رهبری    ۱۱۳
۲۲-۴: توزیع فراوانی سؤال نهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۳
۲۳-۴: توزیع فراوانی سؤال دهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۳
۲۴-۴: توزیع فراوانی سؤال یازدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۴
۲۵-۴: توزیع فراوانی سؤال دوازدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۴
۲۶-۴: توزیع فراوانی سؤال سیزدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۵
۲۷-۴: توزیع فراوانی سؤال چهاردهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۵
۲۸-۴: توزیع فراوانی سؤال پانزدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۵
۲۹-۴: توزیع فراوانی سؤال شانزدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۵
۳۰-۴: توزیع فراوانی سؤال هفدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۶
۳۱-۴: توزیع فراوانی سؤال هجدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۶
۳۲-۴: توزیع فراوانی سؤال نوزدهم پرسشنامه رهبری    ۱۱۶
۳۳-۴: توزیع فراوانی سؤال بیستم پرسشنامه رهبری    ۱۱۷
۳۴-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و یکم پرسشنامه رهبری    ۱۱۷
۳۵-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و دوم پرسشنامه رهبری    ۱۱۸
۳۶-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و سوم پرسشنامه رهبری    ۱۱۸
۳۷-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و چهارم پرسشنامه رهبری    ۱۱۸
۳۸-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و پنجم پرسشنامه رهبری    ۱۱۹
۳۹-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و ششم پرسشنامه رهبری    ۱۱۹
۴۰-۴: توزیع فراوانی سؤال بیست و هفتم پرسشنامه رهبری    ۱۱۹
۴۱-۴: ضریب همبستگی بین سبک‌های رهبری لیکرت با رضایت شغلی ۱۲۰
۴۲-۴: ضریب همبستگی بین سبک‌های رهبری با هر یک از عوامل رضایت شغلی ۱۲۰
۴۳-۴: آزمون فرض اول    ۱۲۲
۴۴-۴: آزمون فرض دوم    ۱۲۲
۴۵-۴: آزمون فرض سوم    ۱۲۲
۴۶-۴: آزمون فرض چهارم    ۱۲۳
۴۷-۴: آزمون فرض پنجم    ۱۲۳
 
 

قیمت فایل فقط ۱۱۰,۰۰۰ تومان

خرید

مدیریت

دیدگاه خود را بیان کنید