قیمت فایل فقط ۵۹,۰۰۰ تومان
دانلود پایان نامه رشته نقاشی
بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام
(بصورت جامع و کامل)
مقدمه:
مشهورترین و ارزندهترین نمونههای هنر تصویری و نقاشی ایران را میتوان بر صفحات نسخههای خطی و مرقعات ملاحظه کرد ما کاربرد واژهٔ نگارگری برای این گونه تصاویر را بر اصطلاح مینیاتور ترجیح میدهیم. هنر نگارگری ایرانی-اسلامی از سده چهاردهم/هشتم ه تا سده هفدهم/یازدهم شکوفایی نمایان داشت؛ ولی آثار تصویری به جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان، و همچنین آثار دیوارنگاری، پرده نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز جلوههایی دیگر-اما کمتر شناخته شده-از نقاشی ایرانی به شمار میآیند.[۱]
نقاشی یا نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده میشود شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و…)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و…)، تاریخی (جامع التواریخ، و…)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه میباشد.
چنین به نظر میرسد که تحولات هنر تصویری در ایران-به رغم گسستهای تاریخی، نفوذ فرهنگهای بیگانه، و آمیختگی سنتهای غیر متجانس -از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بودهاند. البته این خط کمابیش پیوسته را بیشتر در استمرار روح فرهنگی و جوهر زیبایی شناسی میتوان دید تا در همانندیهایی که ممکن است از لحاظ سبک و اسلوب در آثار مربوط به ادوار مختلف وجود داشته باشد. مثلاً، اگر سنگ نگارههای بسیار کهن غارهای میرملاس و همیان در لرستان را در کنار نقوش سفالینههای سیلک، مورد ملاحظه قرار دهیم، با تجانسی آشکار در روش کلی بازنمایی انسان و حیوان مواجه میشویم. نظیر چنین تجانسی را در مقایسه دیوار نگارههای کاخ چهلستون با پردههای رنگ روغنی مکتب پیکر نگاری درباری به نحو واضح تری تشخیص میدهیم. بدین قیاس، مثلاً نقشمایه اسب سوار در دیوارنگاری شهر دورا ارپوس، دیوارنگاری نیشابور، و نگارگری سده شانزدهم، وجوه اشتراک صوری و مضمونی دارند. آنچه این تصاویر مختلف از لحاظ سبک، مقیاس، و کارکرد را در ریشه به هم مربوط میکند، عدم رغبت هنرمند ایرانی به تقلید از طبیعت و تأکید او بر بیان مفاهیم ذهنی و نمادین است. از این رو، میتوان چکیده نگاری، تزیین و انتزاع را خصلتهای عام نقاشی ایرانی دانست.
کلمات کلیدی:
نقاشی
مصورسازی
نقاشی و مصورسازی در ایران
فهرست مطالب
بافت به دو نوع تقسیم می شود: ۱۴
مصور سازی (نگار گری) در ایران و بین النهرین ۱۸
نگاری گری در ایران پس از اسلام ۳۸
خصوصیات تصاویر این زمان را می توان چنین برشمرد ۵۷
به طور کلی شیوه «هرات» را به دو دوره میتوان تقسیم کرد: ۶۴
عصر صفویان را از لحاظ مصورسازی و نقاشی می توان به دو دوره تقسیم کرد: ۷۱
مینیاتورهای زمان صفویه را می توان از علائم زیر شناخت: ۷۷
از خصوصیات «مکتب قزوین» می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۷۹
ویژگی مکتب اصفهان ۸۵
خصوصیات نقاشی این دوره عبارت است از: ۹۰
مقایسه نقاشی دوره محمدرضا شاه و فتحعلی شاه، به قرار زیر است: ۹۱
به طور کلی میتوان گفت که در دوره قاجاریه سه نوع حرکت در نقاشی اتفاق افتاد: ۹۷
چاپ و چاپخانه در ایران :(نگاهی اجمالی به منظره قرن سیزدهم هجری) ۱۰۹
ویژگیهای نقاشیهای مناسب برای مطبوعات کودکان به این ترتیب است: ۱۳۶
۳- مفهوم نگاشت ۱۵۳
قیمت فایل فقط ۵۹,۰۰۰ تومان
دیدگاه خود را بیان کنید